Muziek voor de k(r)oning

Gepost in Nieuws.

Met het oog op de kroning van Koning Willem-Alexander componeerde  de Rijssense stadsorganist Dick Sanderman een feestelijke mars. Het muziekstuk verscheen als bijlage bij een veelgelezen maandblad voor organisten en is in april op vele plaatsen in het land uitgevoerd.

Klik hier voor een uitvoering van de Marcia Regalia 

Toen Koningin Beatrix op 28 januari haar aftreden aankondigde, begon er bij de Rijssense organist al iets te borrelen. Contact met eindredacteur Gerco Schaap van het maandblad De Orgelvriend gaf de doorslag. Sanderman vertelt: “We kwamen tot de conclusie dat het mooi zou zijn om in het aprilnummer van het blad een muziekbijlage te hebben die speciaal voor de kroningsplechtigheid was geschreven, en dat ik dat stuk zou moeten schrijven”. Binnen enkele dagen ontstond de Marcia Regalia, die binnenkort dus bij de abonnees van De Orgelvriend op de mat zal liggen. Het tijdschrift verschijnt maandelijks in een oplage van ruim drieduizend exemplaren.

De titel, Marcia Regalia, verwijst naar de regalia, de attributen die tijdens een kroningsplechtigheid altijd klaarliggen: de kroon, de koningsappel, de scepter en het rijkszwaard. De mars begint met een feestelijke fanfare, gevolgd door een marsmelodie met een opgewekt karakter. Bij een klassieke mars is het middendeel doorgaans een plechtige melodie, een soort koraal. In de Marcia Regalia heeft Dick Sanderman hiervoor het Wilhelmus gebruikt. Tegelijkertijd klinken echter motieven die duidelijk verwijzen naar Adios Nonino, de tango van Piazolla die tijdens de huwelijksplechtigheid van het koninklijke paar in 2002 het befaamde “traantje van Maxima” veroorzaakte. Zo brengt deze mars hulde aan zowel de nieuwe koning als de koningin.